lørdag den 8. december 2012

Om menneskemylder

"Vi tænkte, at vi ville spise frokost i IKEA, vil du med?" spurgte min mand i mobilen på vej hjem fra svømmehallen med storesøster.

Svaret var selvfølgelig nej, og det vidste han jo også godt, at det ville være, men som det optimistiske menneske, han nu er, så tror han stadigvæk på, at han kan omvende mig og få mig lokket ud blandt andre mennesker her i december.

Og ja jeg kan en sjælden gang lokkes ud blandt andre mennesker, men helst ikke med børn og barnevogn, helst ikke i weekenden hvor alle mennesker er af sted med børn og barnevogne, helst ikke i december hvor alle mennesker er suppleret med endnu flere mennesker, der skal købe julegaver og helst ikke steder som IKEA, shoppingcentre, Zoo eller Tivoli, hvor alle de mange mennesker klumper sig sammen, og man skal kæmpe om parkeringspladser, siddepladser og plads til overhovedet at gå.

Kunne lidt bedre håndtere det, da der kun var den store, men med den lille er jeg stresset fra det øjeblik, jeg træder ud af døren og til jeg kommer hjem igen. "Hvor kan man amme?", "Hvor kan man skifte ham?", "Kan barnevognen være der?" og så videre.

Jeg ved, der findes mennesker, der lever og ånder for at komme ud i det pulserende liv, som uden at tøve smutter på café med baby og børn, som sagtens kan gå og småshoppe en lørdag formiddag med børn, klapvogn og et par tasker på slæb, mennesker som enten ikke bemærker de mange andre mennesker omkring dem, eller som bare tolererer at blive klemt og klumpet sammen. Jeg synes, de er skrupskøre!

Jeg lyder jo nok lidt som Fru Grå-og-Trist, og jeg er da heller ikke og har vist heller aldrig været en social puma, der booker kalenderen op med alle mulige arrangementer, og som går i panik, hvis ikke der skal ske et eller andet både lørdag og søndag.

Jeg elsker at være hjemme, og jeg elsker det især i weekenderne, hvor vi er to forældre til at passe to børn. Det giver lige pludselig plads til skøre ting som bad, træning eller bare helt almindelig hygge og leg. Hvis jeg er rigtig heldig (og det er jeg som regel, fordi min mand kender mig), så får jeg også lov til at være helt alene et par timer. For selvom han hjertens gerne ville have mig med ud i menneskemylderet, så ved han også godt, at hans kone er meget sødere og meget sjovere, hvis hun lige får lov at sidde helt for sig selv og ladde op.

Selvfølgelig skal det også gå den anden vej, så jeg skal nok også slæbe mig selv og lillebror ud i menneskemylderet sammen med mand og storesøster, bare ikke i IKEA i weekenderne i december.

Ingen kommentarer: